zaterdag 6 juni 2009
De opkomst is vandaag, door vakanties, verjaardagen en verplichtingen, aan de lage kant. Maar dat belet de aanwezige bbc'ers (Jopie, Anton, Bert, Berjan en Ine) niet om een gezellige, productieve en interessante dag te hebben.
De ochtend besteden we aan het uitwisselen van ervaringen. Bert vertelt over de interessante tentoonstelling "Beeldschone Boeken" die nog tot 23 augustus in het Catharijneconvent in Utrecht te zien is en laat ons via de catalogus meegenieten.
Een andere expositie die de aandacht verdient wordt tot 30 augustus gehouden in
Museum de Fundatie in Zwolle. Het gaat hier om de Caldic Collectie - Artists' Books, de omvangrijke verzameling kunstenaarsboeken van Joop van Caldenborgh.

Anton's boek kunnen we ook als een kunstenaarsboek betitelen. Het is een zeer fraai gebonden boek, mede door de rondom afgeschuinde platten, maar vooral ook door het subtiele ontwerp van de cameralens. De band is geheel in overeenstemming met de inhoud van het boek. Anton heeft de handleiding op A4-vellen geprint en gedriegd. Het rugdeel is bekleed met zeer dun zwart leer, de opgezette platten en de inleg resp. met grijs en zwart Rexine. De stralen van bladgoud zijn aangebracht met de lijnfiletroller.
Aan de hand van zijn werktekeningen legt Anton ons uit hoe hij de inleg gesneden heeft. Eerst plakte hij de aparte grijze en zwarte delen met een extra zoom op het plat en vervolgens sneed hij langs een mal door de beide overlappende zomen Rexine heen. De naden sluiten daardoor perfect aan.


gedriegd boek met opgezette platten,
bekleed met Rexine en bestempeld met bladgoud
door Anton

De middag brengen we creatief en experimenterend door met het maken van stijfselmarmers.
We werken met diverse soorten stijfsel: van gekookte tarwezetmeel, van methylcellulose, van maïzena met suiker, van gewone tarwebloem bereid in de magnetron, met perfax en met zuurvrije kant en klare stijfsel.
De recepten voor het bereiden van deze stijfsels halen we uit: Painted Paper van Alisa Golden
(ISBN 978-1-4027-3193-8) en uit Paint on paper van Angie Franke en Monique Day-Wilde (ISBN 978-0-7153-2953-5).

Voor het toevoegen van kleur gebruiken we blockprintverf, acrylverf, acrylinkt en pure of opgeloste notenklontjes in diverse kleuren.
Voor het maken van dessins hebben we stofstempels, kammen, rubberstempels, reepjes karton, etc.etc.

Anton, Jopie, Berjan, Bert en Ine in uiterste marmerconcentratie


patroon met eigen gemaakte stempel en kwast

patroon met schuimrubberen tampon

patroon door verkreukelen van papier

patroon met rubberen blokstempel

Met de stofstempels zijn fraaie patronen te maken. Ze kunnen rechtstreeks in de gekleurde stijfsellijm gedrukt worden, maar het optillen van de stempel moet zorgvuldig en voorzichtig gedaan worden, anders gaat de afdruk vervagen door het 'scheef en zuigend' wegtrekken van de lijm.

aanbrengen van patroon met houten stofstempel


aanbrengen van patroon met ijzeren stofstempel

Ook kan de stempel natuurlijk gebruikt worden om een contrasterende kleur op het stijfselblad aan te brengen. Het is aan te raden om de verf met een roller of tampon op de stempel aan te brengen.

aanbrengen van patroon met stofstempel, die ingerold is met gekleurde stijfsel


golfjes maken met een penseel in de met een roller aangebrachte gekleurde stijfsel


lijnenspel aanbrengen met een tapijtlijmspatel


aanbrengen van waaiers met een kartonreepje in draaiende beweging


aanbrengen patroon van kleurrijke contrasterende stijfsel met sjabloon (links) en met rubberen stempels (rechts)


aanbrengen van patroon met een structuurroller


aanbrengen van slierten met je vingers!

De meningen waren nogal verdeeld over het werken met de diverse stijfselsoorten. Vond de één het werken met tarwestijfsel het prettigst, vond de ander dat juist met methylcellulose. Maar ook perfax en de kant en klare stijfsel vielen erg in de smaak, vooral vanwege het voordeel dat je deze stijfsels zo kunt gebruiken en dus even een stijfselmarmer kunt maken zonder eerst allerlei handelingen van afwegen, oplossen en koken te moeten verrichten. Het werken met de notenklontjes voldeed het beste door eerst de notenklontjes op te lossen in wat water en die oplossing dan aan te brengen in de kleurloze stijfsellaag op papier. Puur uitstrooien van de gemalen notenklontjes leidde meer dan eens tot een te grote concentratie van korrels op één plek, met gevolg een te donkere, niet meer uit te spreiden kleurvlek.
Een andere mogelijkheid is de notenklontjes op een palet, glasplaatje of i.d. te strooien, er vervolgens een natte spons, kwast of penseel in te deppen, en daarmee het ingesmeerde stijfselblad te bewerken.
En zo is er oneindig te variëren om originele papieren te creëren.